Mi a különbség a produkciós vezető és az asszisztens között? Hogyan oszlanak meg a feladatok köztük egy független produkció esetében? Mennyiben csinál mást egy produkciós asszisztens, mint egy kőszínházban dolgozó rendezőasszisztens? Ezen kérdések mentén szerveződött a legutóbbi beszélgetés a FÜGE két munkatársa, Antal Klaudia (produkciós vezető) és Totobé Anita (produkciós asszisztens), illetve a titánok között.
A produkciós vezető olyasmi feladatkört lát el, mint egy társulat menedzsere: ő a frontember és a villámhárító, a híd a játszóhely és az alkotó között, legfontosabb feladata mondhatni a diplomáciai munka. Mindkét oldalt képviselnie kell, azaz hol a helyszín, hol pedig a rendező érdekeit kell tudnia érvényre juttatnia. A konkrét feladatai a stábmérettől függ: ha rajta kívül nincs más – például nincs asszisztense vagy egyeztetője a produkciónak – akkor szinte mindent ő csinál, vagyis pályázatot ír, adminisztrál, színészt egyeztet, sajtózza az előadást, közönséget szervez. Ideális esetben „csupán” a szervezéshez kapcsolódó feladatokat látja el.
A produkciós asszisztens sokkal tágabb feladatkört lát el, mint kőszínházi társa: a független szférában egy személyben ő az előadás asszisztense, ügyelője, súgója, kellékese, öltöztetője stb. Míg a produkciós vezető a háttérben, az asszisztens a frontvonalon, napi szinten foglalkozik tűzoltással. Egy próbafolyamat során például a következő teendői vannak: szövegkönyvgondozás, a színészek és a próbahelyszín egyeztetése, súgás, szövegösszemondás, kellék/jelmezbeszerzés, folyamatos kapcsolattartás a produkciós vezetővel stb.
A produkciós vezető és asszisztens legfontosabb tulajdonságai egyaránt a jó kommunikáció- és szervezőkészség, emellett toleráns és agilis személyeknek kell lenniük. A kiegyensúlyozott munkamegosztás érdekében elengedhetetlen, hogy e két ember között jó legyen a kapcsolat, hogy tudjanak egymásra támaszkodni.