A színészegyeztetés szövevényes rendszeréről és szokásjogáról a Katona József Színház adminisztratív igazgatója, Mattyasovszky Bence és (többek között) a Füge Produkció egyeztetője, Kiss Réka Judit mesélt a titánoknak.
A színészegyeztetést úgy kell elképzelnünk – kezdte Bence – mint egy hatalmas molekulát ezernyi apró részecskével, s ahhoz, hogy ez a rendszer működni tudjon, vagyis hogy színházi műsorok álljanak össze, a legfontosabb a kompromisszumkészség: hiszen van – fűzte tovább a gondolatot Réka – amikor célszerű bizonyos előjogokról lemondani annak érdekében, hogy mások haladni tudjanak a programjukkal.
A jelenlegi egyeztetési folyamat alapvetően társulati működési rendre épül, azaz az anyaszínház megkérdőjelezhetetlen elsőbbséggel rendelkezik. A sorrendiségben meghatározó tényező az időbeliség, vagyis a korábbi felkérés, szerződéskötés időpontja, ami nem biztos, hogy egyezik a bemutató dátumával. Akadnak kivételek, melyek felülírhatják a prioritási rendet, ilyen például – az időben bejelentett! – külföldi fesztiválmeghívások és vendégjátékok, illetve az A-kategóriás belföldi színházi szakmai fesztiválok (pl. DESZKA, VIDOR, POSZT).
A művészeti titkárok feladatának megkönnyítésére és meggyorsítására szolgál a havi rendszerességgel, mindig másik színházban megtartott titkári értekezlet, melyen rapid-randiszerűen tárgyalnak egymással a színházak munkatársai. Az egyeztetés ezután e-mailben és telefonon folytatódik, mindig szükséges a visszaegyeztetés, illetve a hivatalos kikérők kiküldése az elsőbbséggel rendelkező színházaknak.
Bencétől megtudtuk, hogy volt már korábban próbálkozás az egyeztetés „automatizálására”, azonban hamar kiderült, hogy mint sok más munkában, itt is nagyon fontos az emberi tényező, hiszen a művészeti titkároknak nincs kőből a szívük, így ha tehetik, természetesen figyelembe veszik a színészek magánjellegű – családi – kéréseit.